Rinkelirastit 2018

Sprintti ja pitkä

29.-30.6.2018

Lappeenrannassa ja Taipalsaarella

Rinkelirastit 2018

Sprintti ja pitkä

29.-30.6.2018

Lappeenrannassa ja Taipalsaarella

Rinkelirastit 2018

Sprintti ja pitkä

29.-30.6.2018

Lappeenrannassa ja Taipalsaarella

Sprintin ratamestarien lausunto

Ensinnäkin iso kiitos kaikille niille taloyhtiöille, jotka antoivat luvan käyttää piha-alueitaan Rinkelirastien sprinttiä varten. Vähintään yhtä iso kiitos myönteisestä suhtautumisesta myös Eksotelle, ilman näitä lupia kilpailuja ei olisi voinut järjestää kyseisellä alueella. Sitten muistutus kilpailijoille: noudattakaa kilpailusääntöjä, kilpailuohjeita ja kartan merkintöjä. Jokaisen vastuulla on ylläpitää suunnistuksen hyvää mainetta. Maastovalvontaan on lupautunut erittäin iso joukko Rientolaisia, kiitos siitä! Eikä lähdetä nyt liikaa kehumaan, mutta ainakin Lappeenrannan kaikkien aikojen parasta sprinttiä on luvassa.

Kielletyt kohteet sprinttisuunnistuksessa

Ratoja koejuostiin tänään juhannusaattona, viikko ennen kilpailupäivää. Näiden testien perusteella saatiin lisää arvokasta tietoa kartasta, maastosta ja radoista. Tietokoneen äärellä tehtyjen satojen eri rastivälivaihtoehtojen yhdistäminen radoiksi oli onnistunut pääosin hyvin, mutta muutamia kehityskohteita löydettiin välittömästi. Nämä toki tehtiin välittömästi ratatiedostoon ja radat ovat nyt tulostusta vaille valmiit. Odotetaan kuitenkin ensi torstaihin asti, jotta saadaan pidettyä kartta mahdollisimman ajantasaisena.

Maasto asettaa tietyt rajoitteet ratasuunnittelulle, mutta ratamestarit ovat pyrkineet siitä huolimatta tekemään monipuoliset ja eri ominaisuuksia mittaavat radat. Hetkittäin on mahdollista nostaa päkiälle ja tykitellä menemään niin kovaa kuin sielu sietää, toisaalla tarkempi kartanluku on välttämätöntä. Pää kannattaa pitää pystyssä maastohavaintojen lisäksi myös muiden kilpailijoiden, liikkujien ja autojen takia. Kulman takaa voi tulla yllätyksiä, joten tässäkään kilpailussa ei voi painaa sokkona tuntemattomaan.

Ratamestarit suosittelevat välttämään kaikkia metsäalueita (ja pienempiäkin läikkiä), joissa esiintyy mitä tahansa vihreää väriä. Ja sama toisin sanoin: mikään järkevä reitinvalinta ei mene suoraan vihreän läpi.

Ratatiedot julkaistaan kilpailuohjeissa, alustavasti pituudet sijoittuvat välille 1,6km-3,7km (lyhintä mahdollista reittiä) ja nousua kertyy radasta riippuen 18-35 metriä. Rasteja jokaisella radalla on vähintään yhdeksän, ja rastitunnus tullaan merkitsemään karttaan järjestysnumeron viereen. Perusajatuksena on ollut, että pidetään sprintti sprinttinä, eikä millään radalla ainakaan voittoajan pitäisi painua yli 15 minuutin. Ennemminkin ollaan ohjeaikojen alarajoilla, ja todennäköisesti nuoret sprintterinalut tulevat maaliin sen alle, toivottavasti ei kuitenkaan liian paljon 🙂 Rastiväliviivat menevät monin paikoin ristiin ja suunnanmuutoksia tulee paljon, olkaa tarkkana kiertojärjestyksen kanssa! Ja pitäkää pää ylhäällä! Lisäohjeita on luvassa myöhemmin kilpailuohjeissa.

Tällä kertaa maaston ei vedetä siimaria, tämä on huomioitu ratasuunnittelussa etenkin H/D10-radalla. Aivan suoraan viivaa pitkin ei tälläkään radalla pääse millekään rastille, mutta rastit ovat selkeissä paikoissa, eikä suurempia kiellettyjä alueita tai ”kikkailuja” esiinny. Lappeen Riento kannustaa kaikkia nuoria suunnistajia rohkeasti kokeilemaan sprinttiä (ja miksei maastokisaakin) ilman siimaria!

Tervetuloa sprinttailemaan Saimaan rannalle!

Ratamestariryhmä