Hiihtosuunnistuksen SM-keskimatka ja -viesti
Uutisia
15.2. Lisätty yleiskartta kilpailukeskuksesta, sekä molempien päivien maalialuekartat. Lopullinen kilpailuohje julkaistu. Muutoksia mm. kohdissa verryttely, voitelu ja varusteiden kuljetukset.
Ski-O World Ranking Middle Distance Event in Lemi, Finland.
News and updates
12.2.2019 Bulletin 2 added
15.2. Added map of the competition center and finish area (both days)
[shortcode-weather-atlas city_selector=703969 unit_c_f=”c” sunrise_sunset=0 daily=2]
Kilpailun toimihenkilöt
Kilpailunjohtaja: Ari Torniainen
Ratam.ryhmän joht.: Ilkka Torniainen
Tiedottaja: Markus Siivola, [email protected], 044-3337307
Tulospalvelu / emit-muutokset: Timo Kokko, [email protected]
SantaSport Cupin tilanne
Hiihtosuunnistuksen nuorten SantaSport cupin 5. osakilpailu kisattiin Lemillä.
Organisaatio ja kuvia maastosta
Kilpailun kartta ja radat alkavat urastojenkin osalta olla valmiina ja urastojen ajaminen on aloitettu Lemin kankailla Loppiaisen aikana. Lunta maastossa riittää erittäin hyvin ja sen puolesta kilpailujen järjestelyt näyttävätkin nyt erittäin hyvältä.
Luonnon kauneutta || Beauty of the nature
Organisaation puolelta kaikki on jo valmista kilpailuviikonloppua varten. Kilpailun valvoja kävi viime viikonloppuna tarkistamassa maastoja ja kehuja riitti. Ohessa hieman valvojankin ottamia kuvia maastosta.
Lunta maastossa on tällä hetkellä noin 60cm, eikä viikonlopun vesisateenkaan ennusteta osuvan Etelä-Karjalaan juurikaan.
Urat kestävät tällä hetkellä jo erittäin hyvin, mutta työtä niiden kanssa jatketaan edelleen. Lisäksi latukone on tulossa vierailemaan maastoon vielä tällä viikolla.
Organization is ready for the competition. TA visited the competition area last weekend and he was stunned from the beauty of the competition area.
There is about 60cm of snow at the moment and our team is continuing good work with the tracks. Tracks are already holding very well. Enjoy these pictures from the competition area.
Alustavat ohjeet ja kuulumisia järjestäjiltä
Alustavat kilpailuohjeet on julkaistu kilpailun kotisivuilla ja Irmassa.
Kilpailumaastoon on edelleen satanut lunta varsin runsaasti, mutta siitä huolimatta urat ovat varsin kovassa kunnossa tällä hetkellä. Viikonlopuksi sää ennuste lupaa suojakeliä, mikä toteutuessaan tulee entisestään kovettamaan latu- ja urapohjia. Joten mitä suurimmalla todennäköisyydellä urheilijat pääsevät nauttimaan erittäin hyvistä olosuhteista reilun viikon päästä Lemillä.
Kilpailunjärjestäjät pitivät edellisenä viikonloppuna infotilaisuuden alueen maanomistajille ja tapahtuman yhteistyökumppaneille. Tapahtuma on herättänyt paljon mielenkiintoa Lemin kylällä ja viikonlopuksi onkin odotettavissa varsin paljon yleisöä koulukeskuksen ympäristöön.
Tervetuloa nauttimaan hienosta kilpailumaastosta ja tunnelmasta Lemille!
Sääennuste ja -tilanne, sekä juoksuhaudat
Säätilanne ja ennuste
Torstaina kilpailumaasto sai taas pari senttiä lunta ja lämpötila pyöri hieman nollan molemmin puolin. Loppu viikon ennuste on ohessa. Järjestäjät toivovat toki yöpakkasia, jotta urat olisivat mahdollisimman kovat kun kilpailu koittaa.
Juoksuhaudat
Kilpailumaastossa on vanhoja juoksuhautoja, joiden kuvaaminen kartalla on muuttunut viimeisimmässä ISOM-ohjeistuksessa. Kilpailumaastossa olevat juoksuhaudat ovat paikoin jopa 2m syviä vaikka eivät nyt lumen aikaan näytäkään niin syviltä. Näitä on kuitenkin syytä kunnioittaa hieman.
Järjestäjien puolesta kaikki alkaa olemaan valmista kilpailun alkamista varten, joten
Tervetuloa viikonloppuna Lemille!
Weather conditions and forecast and about trenches
Weather conditions and forecast
On Thursay competition area got couple centimeters fresh snow and temperature was around 0°C. Forecat for the end of the week is attached here.
Trenches
There is some old trenches from pre WW1 time at the competition area. Symbol for the trenches has changed with the latest ISOM2017 quidance. At this area trenches are in many places up to 2 meters deep, so it’s not advised to cut in these places and do not mix these with roads.
Everything seems good for the weekend, so
Welcome to the Lemi!
Ratavalvojan lausunto
RATAVALVOJAN LAUSUNTO
YLEISTÄ:
Tilanne kaksi päivää ennen SM-keskimatkan kisaan. Lumimäärä Lemin seuduilla on erinomaisen hyvä. Edellisen viikonlopun lauhajakso pudotti valtavat puiden lumitaakat alas. Ja sen jälkeinen n.10 cm lumikerros teki metsästä talvisen lumisen. Puitteet SM-arvoiselle kisalle yhdessä maaston, lumen, loistavan kisakeskuksen kanssa on luonut ratamestarille ja Lappeen Riennon talkooväelle työteliäät, mutta makoisan järjestely rupeaman.
MAASTO:
Käytettävä alue on hyvin monimuotoinen, joka luo radoille vaihtelua. Vanhasta SM-yö kartasta saa käsityksen maaston korkeussuhteista sekä vaihteluista. Korkeuseron vaihtelu
on jopa 40 m. On kangas, pelto- ja erilainen mäkialue, jossa nuo korkeuserot ovat.
KARTTA:
Kartta on kaikilla molempina pävinä vaaka A4, jonka radat sopivat hyvin A4:lle. Kartan on allekirjoittanut tehnyt ensin uusintakartoituksena MML:n laser pohjilla sekä tarkalla GPS:llä. Siitä muokattu hiihtosuunnistuskartta, josta on tarkoitus ollut tehdä mahdollisimman selkeä. Ja saada oleellinen tieto esiin. Ainoastaan täydentävänä kesämäinen info vaalensävyinen tiheikkö kuvaus kertoo maaston luonteesta kullakin alueella. Ei vaikuta urien näkymiseen ja tulkintaan.
UUSI ERIKOISMERKKI KAIVANTO nro 215: Huomioi se ja sen kaksoisviiva rakenne kartan luvussa. Sen käyttö kartassa on aivan välttämätön. Ne on rakennettu jo ennen ensimmäistä maailman sotaa Kiinalaisten toimesta. Ja ne ovat niin isoja ja syviä, että en ole vastaavia muualla nähnyt. Joten ylitykset urien kohdasta on vain mahdollista. Se on selkeästi erilainen kuin vihreä ura merkintä. Sen karttamerkki on mustilla viivoilla, mutta huomioikaa kuitenkin kisatilanteessa ettette tulkitse sitä uraksi ”siihen se on vähän hidas”.
URAT:
Urat olivat eriomaisessa kunnossa nyt 14.2 torstaina. Katkouria on pohjustettu pitkin talvea riittävästi vaikka lunta tuli jatkuvasti lisää. Nyt ne on myös ajettu katkourina mahdollisimman leveiksi/lanatuiksi, jotta ohitukset, mahdolliset vastaantulot sekä alamäet ovat jarrutettavissa. Urat on hyvin raivattu niiltä osin missä sitä oli sekä se ne silloisen tykkylumen puiden katkomiset. Vakio varusteena piti silloin kelkkamiehellä olla moottorisaha. Nopea urat on taasen katkourasta erottuva hieman parempi edetä. Kun taas tamppari urat joita tehty maastoon tätä kilpailua varten ja ne ovat erinomaisia edetä. Mustat tiet ovat tällä hetkellä yhtälailla hyviä edetä.
RADAT:
Henkilökohtaiset: Ratamestari Ilkka Torniainen on paneutunut omalla nuoruuden ajan maajoukkue aikaisella innolla (sekä Lappeen Jukolan Venlojen ratamestarina) kokemuksella ratojen laadintaan täydellä sydämellä. Vaikka maastokuvauksessa on kerrottu isoista korkeuseroista ei niiden sarjojen joissa ikä tekee alamäet vaativiksi tarvitse pelätä niitä. Radat kulkevat helpommissa maasto kohdissa. Ainoastaan lopussa on pitkää loivaa nousua tullessa maalia kohden urheilu kentälle. Taas vastaavasti ne sarjat joilla fysiikka sekä reittivalinnat SM-tasolla määrittelevät on kaikkia osa-alueita. Vaativuus nousee sarjojen mukaan.
Viestit: Maalin ja lähdön ollessa nyt kentällä tulee radoista erilailla vaihtelevia ja vaativia hajontoineen. Maastoalue on siksi tiiviissä käytössä, joka takaa että on viesti tunnelmaa, vaikka kolmessa ryhmässä lähdetäänkin. On siellä eri sarjojen kanssa siten samankaltaisuutta matkaseuraa sekä eroja.
LOPUKSI:
Toivotan omalta osaltani sydämellisesti tervetulleeksi mittaamaan itseänne. Kaikille niin omakohtaisesti tärkeitä omia omakohtaisia kokomuksia kokemaan ja iloisia mittelöitä hiihtosuunnistaen. Ja jokainen päivä on ainutkertainen niin ne on teille kuin Lappeen Riennon talkooväellekin.
Pekka Pulkkinen
Joutsenon Kullervo
Course controllers statement
Course controllers statement
Snowcondition in the Lemi area is excellent. The previous weekend’s rain dropped the huge snowballs of the trees. And the subsequent 10 cm snow layer made the woods look like a winter wonderland again. Competition center, snow conditions and terrain has created challenging but rewarding combination to arrange Finnish Cahmpionchips.
Terrain
Competition terrain is diverse and that gives nice variation for the courses. Old map gives a hint about elevation and diversity. Height difference is even 40m. There is fields, open forest and dence forrest, which all have elevation and variation.
Map
For both days and all classes map is in size A4 and printed horizontally. Map is based on lidar data and accurate GPS mapping. Thread has been to make a clear map where major information is easily available. Only light green tells about density of the forest nut it doesn’t disturb track description.
OBS! Notice new (ISOM2017) mapping symbol for trench. At the competition area there is pre WW1 made trenches that are even 2m deep, do not cut over these! (See the pictures at the news). Don’t mix new symbol with the roads.
Tracks
At the moment (on Thursday February 14th.) tracks are in excellent conditition. Small tracks have been driven with snowmobiles all winter long and even though the continuos snow fall they are in good shape. It has been done possible to make some overtakes on them too.
Black roads are in good condition at the moment also.
Courses
Middle distance: Course planner Ilkka Torniainen has put a good effort and his knowledge from former experience from Ski-O National Team to the courses. Age group courses are not going to the most challenging terrain what comes to the hills, so don’t be affraid. Even though it’s quite long continuing up hill to the finish. Difficulty rises with the classes.
Relay: When the start and finish are both close to the competition center it creates different challenge for the competitors with forking. Area is quite compact so there will a good atmosphere during the competition.
I wish you all welcome to measure your self and your skills.
Pekka Pulkkinen
Joutsenon Kullervo